Wit zand

3 juli 2019 - Halali, Namibië

DeEtosha pan, een gigantische vlakte, een meer dat een miljoen jaar geleden opdroogde. Vandaag rijden we van drinkplaats naar drinkplaats door het nationaal park.

We naderen de eerste drinkplaats en het staat er vol auto’s. De neuzen van de wagens staan naar de waterplas gericht. We kunnen er niet meer bij, dus blijven we een tijdje op de tweede rij staan. We hangen uit het raam (want uistappen is verboden en ook niet aan te raden) en zien een heleboel springbokken. Aan de andere kant van het water liggen zes leeuwen. Af en toe kijken alle kopjes van de springbokken van de leeuwen en grazen dan rustig verder. Vreemd om prooi en roofdier zo dicht bij elkaar te zien.

Via hobbelige witte wegen vol losse stenen en kuilen hobbelen we met onze 4X4 van de ene drinkplaats naar de andere. We zien zo veel verschillende dieren, niet te geloven dat in deze vrij dorre vlakte zoveel dieren kunnen leven. De jongens kunnen het ene dier na het andere aanvinken op hun lijst; springbokken, oryxen, grote koedoe, olifanten, giraffen, gnoes, leeuwen, zebra’s, grondeekhoorns.

We komen een rustplaats tegen, openen de poort en rijden binnen. Hier mogen we uitstappen. Even de omgekeerde wereld en zitten wij in een kooi om onze boterhammen op te eten en naar toilet te gaan.

Na de middag rijden we verder naar onze volgende kampeerplaats, opnieuw in het Etosha park. Onderweg spotten we een leeuwin. Even later zien we drie welpjes vrolijk achter hun mama huppelen.

Wanneer we ons willen installeren op onze overnachtingsplaats stellen we vast dat alles in de auto onder een wit laagje stof ligt. Het “zand” is zo fijn dat het tijdens deze rit overal in is gekropen.

De jongens “ontstoffen” zich in het zwembad, Sigrid maakt van de gelegenheid gebruik om wat verhalen online te zetten, Koen bekomt wat van de lange rit en de vele indrukken.

Na het avondeten nemen we nog een kijkje aan de waterplaats van de camping. We hebben meer succes dan voor het eten; er zitten neushoorns die even bezoek krijgen van een hyena. Rune is moe en gaat slapen, Kobe en Koen blijven nog even kijken en krijgen nog het bezoek van een neushoorn met haar jong.

1. Oma:
    3 juli 2019
    Prachtige foto's. Ik denk dat jullie een top fotograaf aan boord hebben .
  2. Oma:
    5 juli 2019
    Vandaag telefoon gekregen v d school v Rune met de vraag naar welke klas hij gaat. Ze probeerde Koen te bereiken via gsm maar dat lukte niet. Hoe zou dat komen?
    't is geregeld.
    Veel groetjes
  3. Sigrid DM:
    6 juli 2019
    Welke school? Scheppers? Hij gaat naar 2MW en wil bij Victor Van Caesbroeck in de klas zitten. Ik ben hem vrijdag gaan inschrijven bij Mr Rhifi. Ik snap hun vraag niet goed...
  4. Oma:
    6 juli 2019
    Wil je dat ik dit maandag doorspeel naar Scheppers? Die dame wist blijkbaar van niets.