Dansende auto door het stof

6 juli 2019 - Olifantsrus, Namibië

Al vroeg gestommel en gebabbel op de camping. De meesten staan op voor zonsopgang en verlaten vroeg de kampeerplaats. We blijven nog even liggen want vanuit de jongens hun tent komt nog geen enkel geluid.

In de slaapzal kleren aantrekken, buiten ontbijt klaarmaken, de tenten opvouwen en inpakken begint al iets vlotter te gaan. De jongens kruipen maar al te graag op het dak van de auto om hierbij te assisteren.

Vandaag rijden we terug richting westen door het Etosha park. Het eerste stuk doen we aan een vlot tempo, want die route hebben we gisteren ook ongeveer gedaan. We tanken in Okaukuejo-kamp en rijden dan verder. In dit deel van het reservaat komen minder toeristen. We doorkruisen weer vreemde landschappen; soms is het net alsof we door de duinen rijden en we op de achtergond de zee zien (in werkelijkheid is het de kale pan), dan weer een witte ondergrond met struiken onder een laag wit stof, een bruine vlakte met een aantal lage boompjes dat Koen vergeleek met een lege parking van een pretpark.

We stoppen aan een aantal waterpoelen. Het is soms een fantastisch zicht; zoveel wilde dieren bij elkaar. Er staan honderden dieren en wanneer een aantal olifanten aankomen om te drinken en baden, springen de andere dieren snel uit het water.

De laatste 40 km wordt de weg hobbeliger en zanderiger. De auto dans en botst over de gravelweg. Ik moet steeds tegensturen om de 4X4 op het midden van de weg te houden en Koen houdt zo veel mogelijk spullen vast zodat ze niet op de grond vallen. Met elkaar praten lukt niet door het oorverdovende lawaai.

Onze overnachtingsplaats is “Olifantsrus”, een kleine recente kleine camping met prachtig aangelegde drinkplaats. Een aantal jaren geleden werden hier honderden olifanten geslacht om opnieuw een evenwicht in de populatie te krijgen.

Olifanten zijn er net aan het drinken en van een stofbad aan het genieten. Wij kunnen van op een paar meter afstand van het spektakel genieten.

Wanneer het donker is en de zon plaats maakt voor een fijn schijfje maan en duizenden fonkelende sterren gaan we nog naar de drinkplaats. We sluiten de dag af met een glas wijn in de hand met zicht op twee neushoorns .

1. Oma:
    6 juli 2019
    Prachtig. Om stil van te worden.
  2. Ellen:
    6 juli 2019
    Waaaw!! Ziet er prachtig uit! Geniet er maar met volle teugen van
  3. Sigrid en de bende Selleslagh:
    7 juli 2019