Dag 1: Naar New York

3 juli 2023 - New York City, Verenigde Staten

Om  5u30 gaat de wekker af en iedereen geraakt vlot uit zijn bed. Een dik uur later en netjes op tijd pikt de taxi ons op en brengt ons naar de luchthaven.

We schuiven even aan om in te checken en er wordt voor onze neus een extra balie geopend. Vier keer 23kg lichter gaan we naar de bagagecontrole en ook daar kunnen we vlotjes door.

We wandelen onmiddellijk door naar de gate helemaal achteraan in de terminal. Een half uur voor het boarden worden er al heel wat mensen nerveus en proberen  al aan te schuiven. Grappige en eerder triestige taferelen van ongeduldige reizigers die proberen voor t e steken spelen zich vlak voor onze neuzen af.

Netjes op tijd geraakt iedereen op het vliegtuig en stijgen we op. Al vrij snel volgen turbulenties die  gedurende de hele vlucht aanhouden. De laatste turbulenties worden Koen wat teveel en tijdens de landing voelt hij zich niet super.

We zitten helemaal achteraan in het vliegtuig, dus we komen nogal achteraan in de rij van de douane terecht. Er is een gigantische rij met Indische rolstoelpatiënten die ook aanschuiven om door de douane te geraken. Er zijn geen begeleiders bij, dus enkele medewerkers van de luchthaven doen hun best om ze één voor één voort te duwen in de rij. Een vreemd tafereel.

We pikken onze reistassen op die al naast de bagageband staan op en gaan op zoek naar onze taxichauffeur. Nergens te vinden, maar na wat heen en weer smssen komt hij ons oppikken.

We verlaten Newark en al snel rijzen de silhouetten van de wolkenkrabbers van Manhatten op. Ze zijn gehuld in een grijze mist die doorbroken wordt door zwakke zonnestralen.

Even iets anders aantrekken in het hotel en we trekken de hete vochtige stad in. De flitsende bilboards op Times Suare, het helse verkeer, de door elkaar kriskras lopende mensen, het lawaai van sirenes, getoeter,…overrompelt ons. We wandelen nog langs Rockefeller, the Lego en M&Mstore,…en dan wordt het genoeg. We zijn doodmoe en zetten ons op een terras in Bryant Park om iets te eten. Gelukkig zitten we onder een grote parasol want een gigantisch onweer barst los.

De hitte wordt doorbroken door de felle regenval. Springend over de grote plassen banen we ons een weg terug naar het hotel dat net achter de hoek ligt.

1. Oma:
    3 juli 2023
    Ik had het al gezien dat Koen niet ontspannen leek in 't vliegtuig.
    Mooie petten mannen.