Een kapot wiel en een knuffel van een oryx

18 juli 2019 - Sesriem, Namibië

Met een volgeladen auto rijden we tot aan de receptie van “Desert camp”. Op het moment dat ik wil uitchecken en Koen de auto draait, zie ik dat de achterband van de velg glijdt.

Iemand van het personeel komt helpen met de auto op te krikken en het wiel te vervangen. Koen had net gedouched, maar hangt ondertussen al vol stof van onder de auto te gaan liggen.

We zijn blij dat dit op deze plaats gebeurd en niet tijdens het rijden…

We gaan voor de laatste keer ontbijten in de sjieke lodge, waar een man ons nog helpt om de reserveband die onder de auto hangt, te wisselen met die op de achterkant van de auto zodat we er snel aan zouden kunnen moesten we nog eens pech hebben.

Wanneer we willen vertrekken komt een oryx naar het terras van de lodge gelopen. Kobe en ik willen een foto maken met het dier en voor we het goed door hebben, geeft de oryx Kobe bijna een knuffel. Het personeel roept dat we snel weg moeten van bij het muurtje. Dat was spannend…

Hobbelige wegen leiden ons verder naar het zuiden, langs afgespannen weides waarin soms wat geiten of koeien staan, met af en toe een boerderij. In het dorpje Helmeringhausen  houden we even halt. Op de kaart lijkt het een groot dorp, in werkelijkheid is het niet meer dan een winkel, benzinestation en een hotel.

In de winkel is de tijd blijven stil staan en er worden enkel voedingsmiddelen verkocht die voorverpakt zijn. Het ruikt er muf; een combinatie van sunlight-zeep,  wasprodukt en motteballen. Er komt een dus Duitsers binnen gewandeld (van waar komen die en wat komen die hier doen?) en wij rekenen snel af. Een eindje buiten het dorp kruipen we op het dak van de auto en eten we onze boterhammetjes op.

Na enkele uren rijden zijn we in Aus en gaan onmiddellijk op zoek naar een garage, die niet moeilijk te vinden is. Het dorp is een muggenscheet groot. De twee mannen in de garage staan op werk te wachten, slaan met een grote hamer de bang terug op de velg en controleren op luchtbelletjes in een groot waterbad. De velg blijkt beschadigd te zijn en er wordt een nieuwe besteld. Morgen mogen we die oppikken.

We checken in in het “Klein Vista Aus Desert horse in” camping (we wanen ons even op een ranch in Amerika), drinken iets op het terras en installeren ons op de camping. Wanneer de zon achter de bergen zakt wordt het ijskoud en zijn we blij dat de jongens een vuurtje aangestoken hebben.