“Hello stone”

10 juli 2019 - Grootberg, Namibië

Een warme nacht. Wakker worden met zicht op de canyon die zachtjes van donker bruin naar oranje kleurt. Ontbijt in het restuarant met een knetterend haardvuur. De canyon verkleurt van oranje naar lichtbruin.

We pakken onze spullen in, stoppen ze in de auto en checken uit. Met de wificode even inloggen en verhalen publiceren. De jongens profiteren ervan een spelletjes te spelen op hun smartphone.

Dan even geknor omdat we gaan wandelen. We maken een tourtje rond de lodge. De mannen zoeken stenen en proberen ze met andere grote stenen stuk te slaan om te zien hoe de binnenkant er uit ziet. Ze vinden een paar prachtige exemplaren.

Op het einde van het pad krijgen we een zicht op de vallei langs de andere kant van de Grootbergpas.

We gaan opnieuw naar de receptie van de lodge en gaan toestemming vragen om naar beneden te rijden. We vinden het allemaal nogal spannend de steile weg naar beneden te rijden, maar komen zonder kleerscheuren en een droge broek  op de hoofdbaan aan.

We rijden terug naar het noorden richting onze volgende slaapplaats; Hoada campsite (hoort bij de Grootberg lodge) en is maar op een half uur rijden.  We rijden voorbij enkele “winkeltjes” waar stenen verkocht worden, bestaand uit rekjes gemaakt van golfplaatjes, rustend op enkele takken. De winkeltjes hebben zelfs een naam; “Hello Stone”, “Mstone”.  We picknicken aan de rand van de weg, op enkele afgeronde rotsblokken.

De kampeerplaats is tussen gigantische ronde rotsblokken gelegen met een openlucht WC en douche, verscholen tussen de rotsen.  Een prachtige plaats en dat vinden de vliegen ook. De beestjes vliegen rond onze hoofden en we worden er onnozel van. Ze achtervolgen ons tot aan het plonsbad en zonneterras. We pakken onze hoofden in met handdoeken om aan het gezoem te ontsnappen.

Wanneer de zon zachtjes achter de rotsen zakt en er een oranje gloed op komt, verdwijnen de beestjes. Een medewerker komt het vuur voor warm water voor de douche aansteken, maar de douche doet het niet. Het probleem wordt snel verholpen en kunnen nog net voor het pik donker is  genieten van een douche onder een open hemel.

Na ons avondeten steken we nog een vuurtje aan. Deze keer is het nog warm en kunnen we lang nagenieten onder weeral een fantastische sterrenhemel.