Fietsen door een wereldstad

18 augustus 2017 - Toronto, Canada

Onze laatste dag in Toronto starten we op de fiets. We hebben een tour geboekt bij “Toronto bicycle tours”. We staan ruim op tijd aan de “meeting point” waar we, samen met een Amerikaans gezin, opgepikt worden door Rob. Hij neemt ons mee naar een ondergrondse garage waar onze fietsen klaar staan. Snel een helm passen, de fietsen uitproberen, enkele tekens afspreken en we kunnen vertrekken. Rune moet achter Rob fietsen zodat hij hem goed in het oog kan houden. Onze gids is heel voorzichtig, geeft teken wanneer er een obstakel op de weg is, kijkt wanneer we kunnen oversteken,… We fietsen bergaf, richting het meer over drukke wegen met brede fietspaden. Autobestuurders zijn fietsers duidelijk gewoon en geven hen voorrang. Leuk om op deze manier door een drukke stad te kunnen fietsen. We rijden naar de haven waar we de overzetboot naar de eilanden nemen. Van op de boot hebben we een prachtig zicht op skyline van de stad.
Wanneer we aanmeren komen we in een heel andere wereld. Het is er heel rustig, groen, zo goed als geen auto’s (alleen dienstvoertuigen mogen er tijden),…wat een verschil. De eilanden zijn het recreatiegebied van Toronto en is voor een klein deel bewoond. We fietsen langs de stranden, vuurtoren, de pier, de prachtige huizen, de havens met zeilboten, speeltuinen,… We stoppen regelmatig om naar de uitleg van Rob te luisteren en op het einde van de rit worden we beloond met een prachtig zicht op de stad. We nemen de ferrie terug naar het vaste land. Een donkere wolk hangt boven de wolkenkrabbers en het begint stevig te waaien. Gaan we een dikke bui over ons krijgen? We klimmen de hellingen naar boven en geraken terug zonder nat te worden.
Van het fietsen hebben we honger gekregen. We kopen wat lekkers in de supermarkt waar we ondertussen vaste klant geworden zijn, gaan een koffie halen bij de Starbuks achter de hoek (om de paar honderd meter is er hier wel ééntje) en smullen het op in ons appartementje.
In de namiddag wandelen we naar St. Laurence market. Onderweg passeren we in een klein parkje waar de eekhoorntjes ons voor de voeten lopen. Nadien gaan we verder naar het Distillery district, een oud fabrieksterrein, omgetoverd tot een hippe wijk met winkeltjes en restauranten. We kuieren er wat rond, maken wat gekke foto’s en gaan terug richting het appartement. We stoppen onderweg nog even aan het eekhoorn-parkje. Een man geeft duiven en eekhoorns eten. Hij geeft enkele noten aan Rune en mij, lokt de beestjes en ze komen de noten uit onze handen halen. We krijgen nog wat noten toegestopt en gaan nog wat beestjes voederen. Het duurt eventjes voor de beestjes ons vertrouwen. Wanneer we geen noten meer hebben komen de beestjes langs alle kanten naar ons toe en moeten we snel weg lopen.
Op Kingsstreet krijgen we een proevertje aangeboden van een Aziatisch restaurant. We vinden het allebei lekker en besluiten er te blijven eten. We vechten met de stokjes en de rijst en na een tijdje begint het aardig te lukken om het eten rechtstreeks in onze mond te krijgen.
Tijd om te vertrekken. Morgenvroeg rijden we met de bus naar Detroit en we moeten alles nog inpakken.
Vanaf morgen logeren we bij An en Jovan. We gaan waarschijnlijk ook kamperen. Ik heb geen idee wanneer ik de kans/tijd ga hebben voor een volgend verslagje….