Dag 20: Regen in Tulum

23 juli 2023 - Tulum, Mexico

We staan op’t gemak op en gaan ontbijten onder het hotel. De kinderen laten we uitslapen. Een half uur later staat ook Rune aan de ontbijttafel. We pakken al onze spullen in en ondertussen ziet ook Kobe de zon weer schijnen. Hij gaat met Rune nog wat pannenkoeken eten voor we verder trekken naar onze allerlaatste stop van onze reis.
Koen is weer fit genoeg om naar Tulum te rijden. Onderweg begint het stevig te regenen, maar tegen dat we in Tulum aankomen is het weer droog. Het adres van onze laatste logie is niet gekend door Google maps of Mapsme en stuurt ons helemaal verkeerd en we komen ergens in de jungle uit waar op een bouwwerven na helemaal niks is. Ik bekijk het kleine kaartje goed en geef een andere straatnaam die ik kan lezen, in op het navigatiesysteem. We komen weer ergens op een weg in de jungle uit en hier staat een groot appartementencomplex met aan de ingang slagbomen en een securety controle. Het lijkt wel op een project nog in opbouw. Ik ga aan die mannen die het hokje bemannen vragen of ze dit appartement kennen. Ze weten niet over wat het gaat, maar na een kwartiertje is er toch één die het plots door heeft; we zijn juist, het is hier. Ze leggen uit waar we moeten zijn en doen de slagboom voor ons open. We komen aan bij het appartement, maar we zijn nog wat te vroeg voor de check in. We doen een korte wandeling over het domein; de helft van de appartementen is nog in aanbouw. Er hangt een doodse vreemde sfeer. We worden ondertussen opgegeten door de vele mugjes en besluiten verder te wachten in de auto. Tegen dat we het appartementje binnenmogen, worden de hemelsluizen open gezet en valt het water met bakken uit de lucht, dit gepaard met harde donderslagen. Voor de ingang van het appartement verandert het in een vijver. Wanneer het ergste voorbij is stap ik uit op mijn teenslippers en sta tot boven mijn enkels in het water. Ik loods de auto naar een plekje waar er zonder natte voeten te krijgen, uitgestapt kan worden en via het terras van een ander appartement slagen we erin de bagage redelijk droog binnen te krijgen. We doen een lange broek aan en rijden naar Tulum Pueblo om iets te gaan eten. In het “dorp” is het erg druk en “restautant-lokkers” proberen hen binnen inhun restaurant te krijgen. We kiezen er het restaurant uit met de minst luide muziek en eten er niet zo lekkere pasta en pizza.