Dag 19: Onder water

21 juli 2023 - Mahahual, Mexico

We splitsen ons vandaag nog eens op; Koen en Kobe gaan naar het duikcentrum, Rune en ik gaan snorkelen. Na het ontbijt wandelen we tot aan het standje van de snorkeltour. We wachten nog even op twee andere toeristen die met ons mee gaan en dan kunnen we vertrekken. Na een kleine tien minuutjes varen zijn we al bij het koraalrif dat vlak voor het strand ligt. Met maskers op en zwemvliezen aan springen we in het warme water. We steken onze hoofden in het water en kunnen onmiddellijk genieten van een prachtig schouwspel in het “aquarium”. Vissen in alle maten en modellen zwemmen onder ons door. Er zijn er heel wat bij in fluo kleurtjes. Ze spelen verstoppertje  tussen de koralen en heen en weer wiegende planten. Ook deze hebben vreemde vormen en soms felle kleuren. We moeten de gids in het water volgen en plots roept hij “Turtle”. Een zeeschildpad graast op de bodem van de zee van het zeegras. Hij lijkt zich niet aan ons te storen en doet rustig verder terwijl wij ontroerd kijken. Tussen het grazen door zwemt hij even tot aan het wateroppervlak om naar lucht te happen en duikt dan weer naar beneden. Hij zwemt vlak onder onze buik door; we hadden hem zo kunnen aanraken. De tekening op zijn poten en kopje zijn prachtig. De tijd vliegt voorbij en we moeten terug aan boord van het bootje kruipen.
Weer op het strand brandt de schipper het glas van mijn snorkelmasker, omdat het steeds aandampt. Straks nog tandpasta op smeren en hiermee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Na de middag zijn ook Koben en Koen terug van hun onderwater activiteit. Kobe heeft zijn proeven met glans afgewerkt en heeft zijn certificaat behaald. Tijdens hun twee duiken hebben ze prachtige vissen gezien, maar spijtig genoeg geen verpleegsterhaaien of schildpadden waar ze op gehoopt hadden.
Op het strand genieten we nog na van onze dag.

wanneer we na het avondeten naar het hotel wandelen, komen we voorbij de kraampjes met souveniertjes. Ze zijn volledig afgedekt met zeilen. Van tussen de spleten schijnt licht. Door die spleten zien we de verkopers in hun hangmat liggen. Deze mensen leven in deze mini hokjes, zonder enige voorzieningen. Weeral heel confronterend….

1. Oma:
    21 juli 2023
    Gelukkige weer iedereen te been. Geniet van het duiken maar wees voorzichtig.