Dag 10: zwemmen in een cenote

12 juli 2023 - Valladolid, Mexico

Ons laatste ontbijtje onder de palmbomen op Isla Holbox. We pakken alles in, checken uit en wachten op de taxi om ons naar de veerboot te brengen. Op het ogenblik dat de taxi er is, moet Rune overgeven. De taxichauffeur zal even geduld moeten hebben.
We geraken op het vasteland zonder ongelukken. We rijden van de kade met onze reiskoffers en op de hoek van de straat wachten we op Koen die de auto op de parking gaat halen een klein stukje verderop.
We rijden opnieuw over de rechte straten vol met putten en verschrikkelijk hoge verkeersdrempels die we soms (te) laat zien, door beboste gebieden met af en toe een dorpje met kleine supermarktjes en waar straatverkopers fruit proberen te verkopen.  We rijden ook een nadere tijdszone in en we gaan nog een uur terug in de tijd. Anderhalf uur later komen we aan in de rand van Valladolid, waar we een klein hip hotelletje hebben geboekt. Het staat in een klein straatje tussen bouwvallige huisjes.
Rune is nog steeds ziek en hij blijft rusten in de kamer terwijl ik met Kobe en Koen naar Cenote Zaci in het midden van de stad gaan. Te midden van gebouwen is de put, gevuld met helder zoet water. Je kan de katvissen in het helgroene water zien zwemmen. We dalen de glibberige trappen af, doen de verplichte zwemvest aan en gaan het frisse water in. Heerlijk wanneer het bijna 40 graden is. Van op de rand van de rotsen springen waaghalzen de diepte in. Wij houden het bij gewoon zwemmen en genieten van het gebeuren. Plots galmt een getoeter en valt er water over de rand naar beneden in de cenote. Drie watervalletjes plonsen naar beneden en Kobe gaat er onder hangen.
Wanneer we afgekoeld zijn gaan we terug naar het hotel. We willen iets gaan eten, maar Rune is te ziek om alleen te laten. Kobe en ik trekken het stadje in en eten pasta en pizza in een klein gezellige patio. Voor Koen bestellen we een pizza om mee te nemen. We kuieren nog even door het stadje, over het centrale plein waar kraampjes met ballonnen staan en een klein dansgroepje op het ritme van Mexicaanse muziek danst in traditionele klederdracht.
Rune voelt zich gelukkig al wat beter en Koen is blij met zijn pizza.