Keiveel keimooie keien

10 juli 2019 - Twyfelfontein, Namibië

Een warme nacht. We komen na zonsopgang pas uit onze tent. Hert ontbijt bestaat, zoals al een paar dagen, uit brood met choco of spekuloospasta (van thuis mee gebracht). Tegen dat de boterham van het bord aan komt aan onze  mond is het net toast geworden. De warme wind droogt alles snel uit.

We rijden naar Twyfelfontiein  waar we onder begeleiding van een gids naar rotstekeningen van de Bosjesmannen gaan zien die die tot 6000 jaar oud zijn. Ze tekenden vooral  giraffen, olifanten, gemsbokken,…sporen van de wilde dieren en plattegronden wet de waterbronnen op.

Op de middag vertrekken we richting Spitzkoppe over een onverharde, heel hobbelige weg. Het eerste stuk komen we veel tegenliggers tegen. Elke keer wat vaart minderen om het zicht van onze tegenligger niet weg te nemen met de gigantische stofwolk die we produceren. Na een lange vermoeiende rit , komen we in het dorp Uis. Het dorp bestaat uit niet meer dan een gesloten tinmijn, een benzinestation, een supermarktje en een paar huizen.

Al snel komt een jongen stenen verkopen die hij in de gesloten mijn gevonden heeft. Aan de supermarkt vraagt een man ons om wat geld. We worden weer geconfronteerd met de armoede waarin de mensen hier moeten in zien te overleven.

In de winkel zoeken we wat voedsel bij elkaar en rijden verder over een nog hobbeligere weg naar Spitzkoppe. De weg er naartoe duurt lang en we zijn het geschodder beu.

Op de camping mogen we zelf een plekje uitkiezen. Alle plaatsen zijn ingenomen. Plots komt een man naar ons die zegt dat en laatste deel van de camping ontruimd wordt voor filmopnames de volgende ochtend. Hij (blijkt een gids te zijn op Spitzkoppe) toont ons waar de rustige plekjes zijn, die de toeristen vaak over het hoofd zien en we gaan er naar op zoek. We vinden aan de ander kant een prachtige vrije plek in een kom tussen de rotsen. De zon is al gezakt en we slaan snel de tenten op, starten een vuurtje waar we wat worstje op grillen. Er waait een warme wind en op de achtergrond horen dassies op de achtergrond rommelen.