Golven van water, golven van zand

11 juli 2019 - Swakopmund, Namibië

Het is nog vrij donker wanneer we de lodge verlaten. Het miezelt en het is koud.

Een rechte baan door de duinen en naast de oceaan leidt ons naar Walvis Bay. We zijn laat door een file bij wegwerkzaamheden, maar zijn nog net op tijd om in te checken op de “Silverwind”, een catamaran waarmee we de omgeving gaan verkennen.

Op de pier worden we verwelkomd door een aantal pelikanen die bovenop hoge palen zitten. We moeten oppassen dat we niks op ons hoofd krijgen. We gaan aan boord gevolgd door de pelikanen en zeerob. Het grote beest gaat heel de boot rond, stapt op onze voeten, duwt opzij wat er op zijn pad ligt. De pelikanen doen net hetzelfde. De dieren zijn heel tam. We kunnen hen eens over het kopje wrijven, aan hun super zachte veertjes en keelzak voelen. Ze zijn hier natuurlijk niet zonder reden en krijgen van de bemanning vis.

Ondergestopt onder een dekentje varen we de haven uit, langs een oesterkwekerij en een landtong waarop op het einde een vuurtoren staat. Op de zandbank/landtong zijn flamingo’s op zoek naar voedsel, zeerobben spelen en springen in het water. We komen in open water, de golven worden hoger. Al snel spotten we een bultrugwalvis. Hij blijft lang in de buurt van de boot, komt regelmatig aan de oppervlakte en spuit wat water op.

We varen terug richting haven en op het achterdek worden we verwend met champagne, oesters, vis en allerlei andere hapjes.

Eens terug in de haven ruilen we de catamaran voor een 4X4. Onze chauffeur rijdt met ons over een zoutpan het Namib Naukluft Park in. We rijden door de duinen, worden hevig heen en weer geschud, hebben het gevoel dat we in een attractie van een pretpark zitten wanneer de 4X4 steil naar beneden rijdt/glijdt over het zand.

We stoppen waar de duinen de oceaan omarmd. Gigantische zandduinen stranden recht in de oceaan.  We rennen een stukje naar beneden, onze voeten zakken diep in het zand. Naar boven klauteren gaat wat moeizamer; het zand zakt bij elke stap terug een stukje lager.

Voor de tweede keer champagne en oesters vandaag, deze keer in een zanderig decors.

Een groot deel van de terugweg racen we tegen 100km/u over het strand. Er is niemand, alleen zien we af en toe het kadaver van een zeerob liggen, het buffet van de jakhalzen en hyena’s.

In de supermarkt (een hele grote!) halen we nog iets kleins om te knabbelen in de lodge, waar we opwarmen aan het haardvuur. (eerst het zand uit onze schoenen gieten)

1. Maurits Demarsin:
    11 juli 2019
    We worden verwend, maar dat hebben we heel graag!
  2. Oma:
    11 juli 2019
    De moeite hé. En Rune met zijn blote beentjes, ocharme dat ventje. Voor Kobe, santé hé man, 2 x oesters op één dag. Ge hebt werkmensen en ge hebt luxemensen. Veel plezier.