Dag 23: Adios Mexico!

25 juli 2023 - Tulum, Mexico

We starten onze laatste dag in Mexico niet te vroeg en we ontbijten een keer naast het gekende adresje van de voorbije dagen. (Het bakkerijtje waar we wilden gaan zat helemaal vol)  Een beetje een tegenvaller; de locatie is top, het terras is super gezellig ingericht, maar het eten valt tegen. Koen bestelt brioche met jam en boter en krijgt vier halve toastboterhammetjes met een mini potje boter en jam, op de andere borden ligt verlebberde rucola en dit allemaal voor een veel te duur prijsje. Na dit triestige ontbijtje rijden we naar de hotelstraat aan de kust om een paar foto’s te maken. We vinden het plekje met het grote houten masker dat ik graag wou zien, maar je moet inkom betalen en er staat heel wat volk aan te schuiven om een foto te maken, dus laat ik het links liggen. We verlaten Tulum en rijden naar Playa Xpu-Ha. We volgen het hobbelige baantje, betalen toegang voor het strand en krijgen weer een armbandje als bewijs van betaling. De auto parkeren we aan de kant van het weggetje en wandelen naar het strand. Er zit redelijk wat volk en gaan wat meer in noordelijke richting zitten waar het wat rustiger is. Het water kleurt smaragd groen, het fijne zand wit en het aangespoelde sargassum bruin. Jammer dat dit zo aanwezig is, want het ideale vakantieplaatje wordt hierdoor om zeep geholpen. Het zeewier wordt geruimd, maar er is zoveel dat het niet bij te houden is. Het water is ideaal van temperatuur om in te dobberen en wat te verfrissen.
Terug in het appartement ruimen we alles op, verdelen de bagage over de vier valiezen zodat ze hopelijk allemaal ongeveer evenveel wegen en voorzien wat extra handbagage om wat minder gewicht in de ingecheckte bagage te hebben.  Hopelijk morgen geen overgewicht.
Nog een laatste keer treken we naar de rand van Tulum Pueblo om er een laatste keer van fajita’s, quesadilla’s, guacemole en mojito’s te genieten. Ze zijn heerlijk!
We gaan op tijd slapen, want morgen moeten we om 4u30 opstaan om op tijd in de luchthaven van Cancun te geraken. Eerst vliegen we naar Washington, om nadien door te vliegen naar Zaventem. Op woensdagochtend zullen we terug thuis zijn.